Tuote lisätty suosikkeihin
Tuote poistettu suosikeista

Nujerra flunssa!
Näin vahvistat vastustuskykyäsi

Mitkä asiat vaikuttavat vastustuskykyyn – ja miten voimme vaikuttaa siihen päivittäisillä valinnoillamme? Tutustu helppoihin arjen vinkkeihin sekä vastustuskykyä tukeviin ravintolisiimme!

Immuniteetti eli vastustuskyky on elimistön kyky suojautua taudinaiheuttajilta. Vastustuskyky voidaan jakaa kahteen osaan, jotka toimivat yhdessä: luontaiseen eli synnynnäiseen immuniteettiin sekä adaptiiviseen eli hankittuun immuniteettiin.

Synnynnäinen vastustuskyky estää patogeeneja pääsemästä elimistöön sekä niiden leviämisen kehossa. Luontainen immuniteetti kehittyy sikiöaikana ja syntymän jälkeen. Se aktivoituu jo minuuteissa mikrobin kohdatessaan.

Hankittu vastustuskyky puolestaan muuttuu kerta toisensa jälkeen tehokkaammaksi uuden patogeenin kohdattuaan. Kun synnynnäinen vastustuskyky ei ole onnistunut estämään patogeeneja, hankittu vastustuskyky aktivoituu. Elämän aikana kohdatut tai rokotteista saadut vieraat mikrobit ja aineet muokkaavat hankittua vastustuskykyä paremmaksi.

Vastustuskyvyn tarkoitus on suojata elimistöä taudinaiheuttajilta ja pitää meidät terveinä. Elämän kannalta on keskeistä torjua ympäristöstä tunkeutuvia bakteereita ja viruksia.

Elintapamme vaikuttavat merkittävästi elimistömme vastustuskykyyn. Esimerkiksi tupakointi, runsas alkoholinkäyttö, ravintoköyhä ruokavalio, ylipaino ja pitkäaikainen stressi heikentävät vastustuskykyä. Jokainen voi vahvistaa vastustuskykyään omilla valinnoillaan.

Kuusi vinkkiä, joilla pidät huolta vastustuskyvystäsi:

✔️ Liiku säännöllisesti
Liikunnalla on tärkeä rooli kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Suositusten mukaan aikuisen kannattaisi harjoittaa lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin kaksi kertaa viikossa ja reipasta, sydämen sykettä kohottavaa liikuntaa 2 tuntia 30 minuuttia viikossa tai rasittavaa liikuntaa ainakin 1 tunti 15 minuuttia viikossa.


✔️ Pidä huolta ruokavaliostasi
Syö etenkin kuitupitoisia kasviksia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja juureksia sekä juo riittävästi vettä. Suosi kasvis- sekä kalaruokaa ja syö punaista lihaa kohtuudella.


✔️ Ravintolisät kuntoon
Vastustuskyvyn kannalta tärkeitä ravintoaineita ovat esimerkiksi C- ja D-vitamiini sekä sinkki. Etenkin D-vitamiinin puutos on suomalaisilla yleistä. D-vitamiinia saa esimerkiksi rasvaisesta kalasta ja erityisesti auringosta. Pitkän, pimeän talvikauden takia D-vitamiinilisän käyttö on suositeltavaa.


✔️ Pidä huolta suolistosi hyvinvoinnista
Suolistossa elää arviolta puolitoista kiloa bakteereja, jotka huolehtivat terveydestä. Jotta suolistossa asustavat bakteerit voisivat mahdollisimman hyvin, on meidän huolehdittava niistä. Tähän voimme vaikuttaa paitsi ruokavalinnoilla, myös probiooteilla, joista voi olla apua suoliston haluttujen bakteerikantojen vahvistamisessa.


✔️ Nuku riittävästi
Riittävä, hyvä uni auttaa aivoja ja kehoa palautumaan päivän rasituksesta. Uni ylläpitää aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tasapainoa, ehkäisee stressiä ja torjuu sairauksia. Se myös ylläpitää muistin ja oppimisen edellytyksiä.


TOP 3 vastustuskykyä vahvistavat ravintolisät:

✔️ D-vitamiini
D-vitamiinilla on keskeinen tehtävä immuunijärjestelmän tasapainon säätelyssä. Optimoi D3-vitamiinitasosi joko saamalla riittävästi auringonvaloa tai ottamalla sitä lisäravinteena. Puhdistamon Super D-vitamiini on vahva 100 µg D3-vitamiinivalmiste, joka sisältää luontaisesti myös A-vitamiinia. Luonnollinen kalaöljy varmistaa D-vitamiinin erinomaisen imeytymisen.

✔️ Sinkki
Sinkki edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Sinkki kannattaa nauttia yhdessä C-vitamiinin kanssa, joka imeytyvyyden edistämisen lisäksi tukee sinkin vaikutusta immuniteettiin. Puhdistamon Tripla Sinkki + C on tehokkaasti imeytyvä sinkkivalmiste, johon on lisätty C-vitamiinia tukemaan sinkin imeytymistä.

✔️ C-vitamiini
C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta sekä edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. C-vitamiinia esiintyy koko kehossa, mutta erityisesti immuunijärjestelmässä, silmissä, lisämunuaisissa, aivolisäkkeessä ja aivoissa. Vesiliukoisena C-vitamiini ei varastoidu kehoon kuten rasvaliukoiset vitamiinit, joten sitä on hyvä saada päivittäin. Puhdistamon Tripla C-vitamiini on vahva ja monipuolinen yhdistelmä tehokkaasti imeytyviä C-vitamiinien muotoja. Se sisältää kolmea korkealaatuista C-vitamiinin muotoa sekä C-vitamiinikompleksin Camu Camu -jauheen muodossa.


Artikkelin lähteenä on käytetty lääkäri Olli Sovijärven ja biohakkeri Teemu Arinan kirjoittamaa Biohakkerin Flunssaopasta.

Sold out

Sold out

Sold out

Opi, miten voit vahvistaa vastustuskykyäsi omilla valinnoillasi!

Tutustu yhteistyössä lääkäri Olli Sovijärven ja biohakkeri Teemu Arinan kanssa tehtyyn Biohakkerin Flunssaoppaaseen.


Sold out

Meidän puolellamme aitaa ruoho on aina vihreämpää.

Seuraa meitä @Puhdistamo