Tutustu Puhdistamolaisiin
Tutustu Puhdistamolaisiin
Puhdistamon toimitusjohtaja Henri vastaa työssään Puhdistamon kokonaisuuden ja vision hallitsemisesta ja katsoo ennen kaikkea tulevaisuuteen: missä yritys on muutaman vuoden päästä, mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä. ”On ollut upeaa todistaa Puhdistamon matkaa kohti Suomen suurinta hyvinvointialan yritystä."
Kaikki toimintamme perustuu parhaaseen laatuun. Mitä tahansa teemmekin, saamme hyvää fiilistä siitä, että tuotteemme tehdään aina paremmin. Henkilökohtaisesti itselleni on tärkeää, että emme huijaa asiakasta myymällä sutta lampaan vaatteissa.
Laatu, puhtaus, turvallisuus ja reiluus ovat ydinarvojamme. Valmistamme tuotteita, joiden takana voimme hyvillä mielin seistä ja joita itsekin käytämme jokapäiväisessä arjessamme. Tänä päivänä Puhdistamon valikoimasta löytyvät paitsi alkutaipaleelta tutut superfoodit, myös funktionaaliset ravintolisät sekä puhtaat välipalatuotteet ja juomat.
Työssäni saan suurinta motivaatiota nähdessäni konkreettisia muutoksia, joita alalla teemme. Asiakaspalautteet ja tarinat siitä, miten olemme voineet auttaa ihmisiä, inspiroivat. Yksi hyvä esimerkki tästä on Luomu Kombucha Cola: asiakkaamme ovat kertoneet päässeensä irti vuosikausien limsakoukusta, kiitos meidän kombuchamme. Haluamme tehdä parempien valintojen tekemisestä ihmisille mahdollisimman helppoa.
Kuvaisin tilannettani jossain määrin siihen, miten unelmapaikan saanut ammattiurheilija pelaa työkseen. Olen unelmatyössäni, kun pääsen auttamaan ihmisiä elämäntapamuutoksissa ja innostamaan heitä tekemään parempia valintoja. Nuo valinnat kuuluvat jokaiselle. Toivon, että tulevaisuudessa pääsemme tekemään entistä enemmän hyväntekeväisyyttä erityisesti lasten ja nuorten liikunnan parissa.
Haluamme olla Suomen johtava hyvinvointibrändi. Eikä Puhdistamon tarvitse rajoittua vain Suomen rajojen sisälle: kiikarissamme ovat myös muut Pohjoismaat. Avasimme Pureness.se -verkkokaupan Ruotsissa vuonna 2020, mikä on ensiaskeleemme kohti kansainvälistymistä.
Puhtaus, lisäaineettomuus ja korkealaatuiset raaka-aineet ovat arvoja, jotka puhuttavat ihmisiä ympäri maailman. Jos pystymme muuttamaan ihmisten kulutustottumuksia kohti parempia valintoja Suomessa, pystymme samaan myös monessa muussa maassa.
Kehityspäällikkö Viivin työ on jatkuvaa ongelmanratkaisua ja ihmisten tekemän työn näkyväksi tekemistä: kaikkien työnteko helpottuu, kun he ymmärtävät paremmin oman työnsä prosessia ja sitä, mihin aikaa kulutetaan. ”Puhdistamolla työskentelyssä minua inspiroi etenkin työyhteisömme joustavuus. Koen, että voin aidosti vaikuttaa yrityksemme asioihin: kaikki on mahdollista, kun vain osaa perustella, miksi asiat kannattaisi hoitaa toisin.”
Minulla on vahva halu tehdä asioista sujuvia: on kaikkien kannalta ärsyttävää ja aikaa vievää, jos samoja asioita tehdään turhaan moneen kertaan. Työni on ongelmanratkaisua ja ihmisten tekemän työn näkyväksi tekemistä: kaikkien työnteko helpottuu, kun he ymmärtävät paremmin oman työnsä prosessia ja sitä, mihin aikaa kulutetaan.
Puhdistamolla työskentelyssä minua inspiroi etenkin työyhteisömme joustavuus. Koen, että voin aidosti vaikuttaa yrityksemme asioihin: kaikki on mahdollista, kun vain osaa perustella, miksi asiat kannattaisi hoitaa toisin. Opin jatkuvasti uutta, ja olen saanut paljon vastuuta isoissakin kokonaisuuksissa.
Yksi isoimmista työprojekteistani on ollut uuden lähettämön suunnittelu. Laajensimme vuoden 2020 syksyllä varastotilojamme, ja uusi lähettämötoimintaan varattu alue on pinta-alaltaan kolminkertainen verrattuna entiseen. Se on valtava muutos aiempaan – ja ennen kaikkea muutos, joka helpottaa kaikkien työtä. Seuraava suuri projektini on uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto.
Minulle on luontaista katsoa aina eteenpäin ja parempaan. Puhdistamo on jatkuvassa muutoksessa, ja yksi osa työstäni on puhua ihmisiä mukaan muutokseen. Vanhoja tottumuksia voi olla toisinaan epämukavaa muuttaa, mutta kun muutos on tehty, harva haluaa enää palata takaisin vanhaan. Tärkeintä on tehdä muutosta yhdessä erilaisia näkökulmia kuunnellen ja löytää ratkaisut, jotka palvelevat paitsi Puhdistamon myös Puhdistamolaisten kehitystä parhaiten.
Olemme ylpeitä tuotteidemme laadusta ja siitä, minkälaisia tuotteita meiltä maailmalle lähtee. Laatu on Puhdistamolla kaikkien yhteinen juttu, ja kaikille yhtä lailla tärkeää. Minun työni on mahdollistaa laadukkaimmat mahdolliset työprosessit työntekijöillemme eli se, että myös tuotteidemme takana tehty työ on mahdollisimman laadukasta.
Iida on tottunut markkinointikoordinaattorin työssään nopeisiin käänteisiin ja multitaskaamiseen. Markkinointitiimissä syntyvät sisällöt, jotka näkyvät monipuolisesti kuluttajille aina kaupan hyllyillä olevista pakkauksista verkkosivuihin, sosiaaliseen mediaan sekä messutapahtumiin. ”Pidän vaihtelevista työtehtävistä ja siitä, että jokainen päivä on erilainen.”
Työnimikkeeni mukaisesti koordinoin projekteja ja tapahtumia – eli käytännössä pidän huolen siitä, että sovitut työtehtävät hoituvat ja kaikilla tiimini jäsenillä on työhön tarvittavat avaimet käsissään. Toimin myös linkkinä oman tiimini ja muun organisaation välillä. Markkinointikoordinaattorin työ on aikamoista multitaskaamista, mikä sopii itselleni, sillä pidän vaihtelevista työtehtävistä ja siitä, että jokainen päivä on erilainen. Ajoittainen kiirekään ei haittaa: koen toimivani tehokkaasti paineen alla. Yhdessä tekemisessä on valtava voima. I love me -messut ovat yksi vuoden suurimmista tapahtumista, joka työllistää koko Puhdistamoa. Kun kaikki tekevät yhdessä kovaa duunia, hitsautuu itsekin aivan eri tavalla yhteen tiimin kanssa. Keräännymme joka aamu yhteen ja huudamme tsemppihuudot ennen päivän aloitusta. Messujen tunnelma on aivan omanlaisensa. On mahtavaa päästä tapaamaan asiakkaita kasvotusten ja kuulemaan heidän ajatuksiaan sekä kokemuksiaan tuotteistamme.
Odotan Puhdistamon tulevaisuudelta todella paljon. Kasvamme hurjaa vauhtia, ja uskon, että meissä on valtavasti potentiaalia. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, uskon aidosti, että olemme tekemässä merkittävää kulttuurinmuutosta elintarvikealalla. Tämä on nähty jo Luomu Kombuchamme sekä luonnollisten energiajuomiemme osalta, jotka molemmat ovat olleet isoja hittejä kuluttajien keskuudessa. On myös innostavaa nähdä, että kysyntä tällaisille tuotteille on olemassa: ihmiset kaipaavat aidosti parempia vaihtoehtoja perinteisten virvoitusjuomien tilalle.
Luonnolliset energiajuomamme ovatkin itselleni sydämenasia. Olen aikamoinen kahvinlitkijä, mutta pyrin korvaamaan sen energiajuomillamme. Ne ovat aidosti hyvänmakuisia, eikä niiden valmistuksessa ole käytetty lainkaan synteettisiä ainesosia. Minulle on tärkeää, että voin seisoa täydellä sydämellä edustamiemme tuotteiden takana.
Jokainen Puhdistamolta lähtevä kapselituote tarkastetaan käsin, jotta tuotteet vastaavat Puhdistamon laatuvaatimuksia. Tuotannossa työskentelevän Iinan mukaan työ linjastolla vaatii paitsi tarkkuutta ja huolellisuutta myös pitkäjänteisyyttä. “Omaan tekemiseen tulee suhtautua vakavasti, vaikka töissä hauskaa ja leppoisaa onkin.”
Laatu on Puhdistamolla kaiken keskiössä, ja se näkyy erityisen selvästi omassa työssäni tuotannossa. Ajan etikettikonetta, ja vastaan myös pakkaustemme jälkituotannosta: jokainen tuote tarkastetaan käsin, jotta etiketit ovat suorassa kuten pitääkin.
Tuotannossa täytyy olla todella tarkka ja huolellinen, joka päivä – silloinkin, kun itsellä olisi huonompi hetki tai väsyttää. On meidän vastuullamme, että Puhdistamolta lähtee tasalaatuisia tuotteita. Omaan tekemiseen tulee suhtautua vakavasti, vaikka töissä hauskaa ja leppoisaa onkin.
Tarkkuus ja huolellisuus on itselleni luontaista. Vapaa-ajallani kokoan 3D-palapelejä, mikä vaatii myös valppautta. En ole kuitenkaan perfektionisti tai nipottaja, jonka hyllyt olisivat kotonakin sotilaallisessa järjestyksessä. Sen tosin myönnän, että kyllä minä toisinaan kaupassa käydessäni olen käynyt suoristamassa meidän purkkirivistöjämme, jos olen huomannut jonkin olevan vinksallaan.
Puhdistamolla on hyvä eteenpäin menemisen meininki. Aloitin työt Puhdistamolla kolme vuotta sitten, ja tuona aikana tuotanto on läpikäynyt useita muutoksia. Tiloja on remontoitu ahkerasti ja konekantaa uudistettu. Kasvua tulee niin paljon, että tuotantoa on ollut pakko tehostaa ja laajentaa. Tämä on tarkoittanut myös paljon muutoksia meille työntekijöille, mutta nuo muutokset ovat olleet positiivisia: on hienoa nähdä, että kysyntä kasvaa.
Tunnelma työpaikallamme on rento ja välitön. Aina kun tarvitsee apua, sitä myös saa, pyytämättäkin – niinkin pienissä asioissa kuin oven avaamisessa, kun itsellä on paljon tavaraa kannettavana. Huomioimme toisiamme puolin ja toisin. On myös mukavaa, että työntekijöitä muistetaan pienin arjen piristyksin kuten bingolla tai pitsaperjantailla.
Pidän siitä, että saan työskennellä itsenäisesti. Puhdistamolla työntekijöille uskalletaan aidosti antaa vastuuta: kaikkea ei tarvitse tarkistaa ja varmistaa, vaan työpanokseemme aidosti luotetaan. Saan myös hyvää mieltä siitä, että valmistamamme tuotteet kuten vitamiinit ovat ihmisille todella tärkeitä. On mukavaa tietää, että asiakas kävelee kauppaan ja valitsee hyllystä meidän D-vitamiinimme, koska se on hänen mielestään valikoiman paras tuote.
Avainasiakkuuspäällikkö Jere on ollut mukana Puhdistamolla alkutaipaleelta asti ja nähnyt aitiopaikalta yrityksen kasvun pienestä superfood-nörttien verkkokaupasta yhdeksi Suomen suurimmista hyvinvointibrändeistä. “Uskon, että Puhdistamon suurin myyntivaltti on aitous – niin tuotteidemme kuin myyjiemme osalta. Myyjämme ovat maanläheisiä ja helposti lähestyttäviä.”
Kun aloitin työt Puhdistamolla vuonna 2014, meillä oli vain kolme myyjää, jotka hoitivat puhelinmyyntiä ja kiersivät tapaamassa asiakkaita ympäri Suomen. Tänä päivänä Puhdistamon tiimissä on jo parikymmentä myyjää, ja tuotteemme löytyvät suurimmista marketeista kautta maan. On ollut mahtavaa olla mukana rakentamassa Puhdistamon tarinaa yrityksen ensiaskelista asti.
Myyjiin liitetyt stereotypiat ovat toisinaan melko yksioikoisia, mutta todellisuudessa ei ole olemassa vain yhdenlaista myyjää. Olen kuvaillut monesti asiaa siten, että myyjät ovat kuin taiteilijoita: jotkut piirtävät lyijykynällä, toiset maalaavat, toiset veistävät. Lopputulos on pitkälti sama, mutta ihmiset päätyvät siihen eri reittejä. Itse tykkään porautua syvälle tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin: sitä kautta koen pystyväni tekemään työni vakuuttavasti, niin itselleni kuin asiakkaillenikin. Vuosien aikana asiakkaat ovat tulleet todella tutuiksi, ja tunnen tuotteemme läpikotaisin.
Uskon, että Puhdistamon suurin myyntivaltti on aitous – niin tuotteidemme kuin myyjiemme osalta. Myyjämme ovat maanläheisiä ja helposti lähestyttäviä, ja jokainen luo mielellään henkilökohtaiset suhteet omiin asiakkaisiinsa. Kyse on luottosuhteesta: aitoon ihmiseen on helpompi luottaa, ja häneltä on myös helpompi ostaa tuotteita sekä pyytää apua tarpeen tullen. Toinen valtti on se, että myyjämme ovat sitoutuneita työhönsä ja uskovat aidosti Puhdistamon tuotteisiin.
Usean tuotteemme takana on hieno tarina, josta on ilo kertoa asiakkaillemme. Yksi hyvä esimerkki on Puhdistamon raakasuklaa, joka valmistetaan jaloimmasta ja arvostetuimmasta Arriba Nacional ’Fino De Aromasta’, joka tulee meille kaakaon pääkaupungista Ecuadorista. Kaakaoviljelijät ovat usein sosioekonomisen luokan pohjalla, eivätkä monet heistä osaa lukea tai laskea. Puhdistamo on mukana noin 5000 perheen koulutusohjelmassa, jonka kautta viljelijöiden lapset pääsevät kouluun ja opiskelemaan biodynaamista viljelyä. Lapset saavat käydä koulua, mutta pääsevät myös auttamaan perhettään viljelyksillä. Kun sukupolvi vaihtuu, viljelijöiden lapset voivat jatkaa viljelyä entistä kestävämmällä tavalla. Maksamme myös kaakaosta viljelijöille reilua hintaa, joka mahdollistaa ihmisoikeuksia ja ympäristöä kunnioittavat tuotantotavat.
Puhdistamolla on ollut jo pitkään alalla laadun edelläkävijän maine. Asiakkaamme arvostavat sitä, että innovoimme rohkeasti uutta ja tuomme markkinoille aiemmin näkemättömiä, kiinnostavia tuotteita. On myös meille myyjille innostavaa päästä kertomaan uusista tuotteista ja kouluttamaan ihmisiä. Innostus on tarttuvaa: saankin erityisesti onnistumisen tunteita siitä, kun onnistumme tuotteillamme innostamaan ihmisiä parempiin valintoihin.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Markkinointijohtaja /
Marketing Director
Myyntiedustaja /
Länsi- ja Keski-Suomi
Graafinen suunnittelija /
Graphic designer
Varasto & Lähettämö /
Warehouse & Shipping